iris@bewusteouder.nl

Mijn favoriete geleide meditaties

Ik raad je aan om regelmatig de tijd te nemen om stil te zijn. Bij jezelf aanwezig te zijn. Te voelen wat er is. Je gedachtes te horen. Voorbij te zien trekken. Vanuit zachtheid naar jezelf. Zonder jezelf te veroordelen. Meditatie gaat over het aanwezig zijn met wat er op dat moment is. Dat kan je niet goed of fout doen. 

In meditatie oefen je om naar jezelf te luisteren, contact te maken met jezelf en alles wat er op dat moment voor je is. 

Hoe?

Er zijn waanzinnig veel verschillende manieren om te mediteren. Zoek de manier die bij jou past. Zitten, liggen, of misschien juist wandelen. Het kan allemaal. Mij helpt het om een begeleide meditatie te doen. Online zijn heel veel verschillende soorten begeleide meditaties vinden.

Een paar van mijn favorieten zijn:

  • De magische momenten podcast van Dolly Heuveling-van Beek (o.a. op Spotify)
  • De podcast van Oprah en Deepak Chopra 21-day meditation experience (engelstalig)
  • Voor de beginner is er de app Headspace. Het begin is gratis, en dat vind ik een mooie opstap naar andere meditaties. (Engelstalig)
  • Yoga Nidra sessies van House of deeprelax (Niet echt meditaties, maar wel heel fijn en ontspannend)

Als je regelmatig mediteert (een vast moment op de dag werkt vaak het beste) zal je merken dat het steeds makkelijker wordt en dat je zelfs zin krijgt in jouw stilte momentje. Uiteindelijk werk je met meditatie aan de connectie met jezelf en het huidige moment. Je leert om vanaf een afstandje met compassie naar je eigen gedachten, gevoelens en emoties te kijken.

Aanbevolen artikelen