iris@bewusteouder.nl

Nikki! Smeer je brood nou… Floraaaaa eet gewoon even door… schiet nou een beetje op, meiden! We moeten zo naar zwemles!

Ken je dat? Jij doet je best om ergens op tijd te zijn, en het lijkt wel of je kind nóg langzamer doet dan normaal. Met elke opmerking, aansporing of (oeps! Die floepte er uit!) snauw, lijken ze steeds langzamer te gaan. Het lijkt wel alsof ze niet in de gaten hebben dat ze straks ZELF te laat komen! Alsof ze alle tijd hebben!

En voor hen is dat ook zo.
Kinderen leven in het huidige moment. In het hier en nu.
Volwassenen leven vooral in de toekomst óf het in verleden. 

Het gevoel voor tijd is een van de grootste verschillen tussen ouders en kinderen. En daarmee een van de grootste frustraties van ouders.

Daarom hebben wij haast, terwijl zij nergens last van hebben. Ze zijn nu namelijk rustig een broodje aan het eten. Niks straks zwemles. Niks vorige keer….  Nu. Rustig. Broodje. Eten. That’s all.

Terwijl kinderen rustig een broodje eten, zijn wij zijn in ons hoofd bezig met van alles en nog wat. Eet ze gezond? Zitten alle spullen in de tas? Komen we op tijd? Hopelijk zwemt ze vandaag wel door het gat…

Het zijn veelal gedachten die stammen in het verleden. (bijv. je opvoeding over gezond eten, je ervaring met iets te zijn vergeten mee te nemen, de preek die jij vroeger kreeg als je te laat kwam, en het verdriet van je kind toen het vorige week niet lukte om door het gat te zwemmen)
Over het algemeen heeft dat was ons bezig houd, héél weinig te maken met het huidige moment.

En dat is jammer. Want daardoor missen we mooie momenten. En we maken lastige momenten nog moeilijker door er allemaal verhalen aan te hangen. We zien het moment of de situatie zelden voor wat er nu is. Niks meer of niks minder. 

Daar kunnen we nog zo veel leren van onze kinderen.

Maar hoe doe je dat dan? Moet je dan geen plannen meer maken? Of leren wan de lessen uit het verleden? Zeker wel! Het gaat om de balans. Die balans is voor iedereen anders. Hier lees je wat mij helpt.

Aanbevolen artikelen